Rejse med kæledyr

Generelle regler for rejse med kæledyr i Europapr. 23. maj 2016:
Det er som udgangspunkt dyreejerens ansvar at sørge for, at de gældende regler er overholdt. Vi vil imidlertid gerne hjælpe med at gøre rejsen lettere. Vær opmærksom på, at rejseregler ofte ændres.

EU:
- Hunden/katten skal være ID-mærket.
- Hunden/katten skal have et EU-selskabsdyrspas pas (udstedes af en autoriseret dyrlæge).
- Hunden/katten skal vaccineres mod rabies senest 21 dage inden afrejse.
- Hunden/katten skal være ledsaget af en person. Hvis hunden/katten ledsages af en anden person end den der står i passet skal ledsager medbringe en bemyndigelsesfuldmagt
*I Sverige skal man melde sin ankomst via internet inden indrejsen: www.essext.tullverket.se
** Ved rejse til Bornholm (gennem Sverige) gælder same regler som ved indrejse til Sverige.

Norge, Storbritannien, Irland, Finland og Malta:
- Hunden/katten skal være ID-mærket.
- Hunden/katten skal have sit eget pas (udstedes af en autoriseret dyrlæge).
- Hunden/katten skal vaccineres mod rabies senest 21 dage inden afrejse.
- Hunden/katten skal være ledsaget af en person.
- Hunden (IKKE katten) skal behandles mod rævens dværgbændelsorm (E. multilocularis) 1-5 dage inden indførsel. Dyrlægen skal dokumentere dette i passet.

Rejser udenfor EU
Lande udenfor EU har ofte særlige krav til indrejse. Det er derfor nødvendigt at kontakte den veterinære myndighed eller den danske ambassade I det pågældende land for at få oplyst de gældende regler for indførsel af kæledyr. Du kan finde danske ambassader I udlandet på udenrigsministeriets hjemmeside www.um.dk

Tilbage til Danmark
Rejser man uden for EU (til et land der ikke er godkendt af EU til genindførsel af kæledyr) skal man være opmærksom på at hunden/katten skal have taget en blodprøve der skal dokumentere hunden/kattens reaktion på vaccinationen. Denne blodprøve udtages tidligst 30 dage efter rabiesvaccinationen og den skal være foretaget inden udrejse fra Danmark.

Du kan læse mere om rejse med kæledyr på fødevarestyrelsens hjemmeside www.fødevarestyrelsen.dk

Beskyttelse mod sygdomme ved rejse
Skal man en tur syd for grænsen er det en god ide at forebygge mod parasitter som bl.a. sandfluer (overfører leishmaniasis), flåter (overfører bl.a. babesiose, borreliose, anaplasmose og TBE), og rævens dværgbændelorm. Forebyggelse mod sandfluer og flåter bør startes 2 uger inden afrejse. Forebyggelse mod rævens dværgbændelorm gøres ved at give hunden en ormebehandling når man er kommet hjem til Danmark igen.