blaagaard_tandsteen_hund

TANDRENSNING TIL HUND OG KAT

Med en tandrensning til din hund eller kat kan du forebygge tandsygdomme og problemer som paradentose, tandsten og dårlig ånde. Tandproblemerne opstår, fordi plak og belægninger ikke løbende fjernes, og det kan medføre tandkødsbetændelse, som kan udvikle sig til paradentose.

Tandsten hos hund og kat

Ved indtagelse af foder får alle hunde og katte i mere eller mindre grad belægninger på tænderne. Undersøgelser viser, at helt op mod 85 % af alle hunde og katte har tandsten. Disse belægninger består af de foderrester og bakterier, der naturligt ophober sig langs tandkødsranden.

Det er vigtigt regelmæssigt at fjerne belægningerne på tænderne, da de i modsat fald vil mineralisere og udvikle sig til tandsten. Tandsten er hårde og kan udelukkende fjernes ved tandrensning med ultralyd.

UNDGÅ SYGDOMME OG LØSE TÆNDER

Fjernes tandsted ikke, danner de grobund for bakterier, hvilket efterfølgende kan føre til tandkødsbetændelse, som uden behandling kan udvikle sig til paradentose (løse tænder). I nogle tilfælde kan tandsten føre til livstruende bakteriesygdomme, som angriber flere forskellige organer.

SYMPTOMER PÅ TANDSTEN OG BETÆNDELSE

Hvis du er i tvivl om din hund eller kat har tandsten, kan du holde øje med almindeligt forekommende symptomer som: Dårlig ånde eller gullige/brunlige belægninger på tænderne, typisk på hjørne- og kindtænder i overmunden.

Såfremt tandsten allerede har ført til den noget alvorligere tilstand tandkøds-betændelse, vil der kunne opstå andre symptomer som: Hunden/Katten kan have svært ved at tygge, savler, tager ofte poterne op til munden, gnider hovedet hen langs gulvet eller besvær med at lukke eller åbne munden.

Hvordan undersøger vi hunden/Katten?

Når du kommer ind på klinikken med din hund eller kat, undersøger vi tænderne og mundhulen. Vi fastslår hvor omfattende problemet med tandsten er, og om det eventuelt har udviklet sig til tandkødsbetændelse. Hvis du årligt får foretaget et sundhedseftersyn af din hund eller kat, vil en tandundersøgelse altid være en del af den forebyggende indsats for at undgå fremtidige tandproblemer.

BESTIL TANDRENSNING TIL DIN HUND ELLER KAT

Ring til os på 35 35 40 40 hvis du har yderligere spørgsmål eller hvis du ønsker at bestille tid til undersøgelse af tandsten hos din hund eller kat.