blaagaard_tandsteen_hund

TANDRENSNING HUND OG KAT

Med en tandrensning til hund eller kat kan du forebygge tandsygdomme og problemer som paradentose, tandsten og dårlig ånde. Tandproblemerne opstår, fordi plak og belægninger ikke løbende fjernes, og det kan medføre tandkødsbetændelse, som kan udvikle sig til paradentose.

Tandsten hos hund og kat

Ved indtagelse af foder får alle hunde og katte i mere eller mindre grad belægninger på tænderne. Undersøgelser viser, at helt op mod 85 % af alle hunde og katte har tandsten. Disse belægninger består af de foderrester og bakterier, der naturligt ophober sig langs tandkødsranden.

Det er vigtigt regelmæssigt at fjerne belægningerne på tænderne, da de i modsat fald vil mineralisere og udvikle sig til tandsten. Tandsten er hårde og kan udelukkende fjernes ved tandrensning af hund og kat med ultralyd.

UNDGÅ SYGDOMME OG LØSE TÆNDER

Fjernes tandsten ikke, danner de grobund for bakterier, hvilket efterfølgende kan føre til tandkødsbetændelse, som uden behandling kan udvikle sig til paradentose (løse tænder). I nogle tilfælde kan tandsten føre til livstruende bakteriesygdomme, som angriber flere forskellige organer.

SYMPTOMER PÅ TANDSTEN OG BETÆNDELSE

Hvis du er i tvivl om din hund eller kat har tandsten, kan du holde øje med almindeligt forekommende symptomer som: Dårlig ånde eller gullige/brunlige belægninger på tænderne, typisk på hjørne- og kindtænder i overmunden.

Såfremt tandsten allerede har ført til den noget alvorligere tilstand tandkøds-betændelse, vil der kunne opstå andre symptomer hos hunden/katten som

• Svært ved at tygge
  • Savler
  • Tager ofte poterne op til munden
  • Gnider hovedet hen langs gulvet
  • Besvær med at lukke eller åbne munden

Hvordan undersøger vi hunden/Katten?

Når du kommer ind på klinikken med din hund eller kat, undersøger vi tænderne og mundhulen. Vi fastslår hvor omfattende problemet med tandsten er, og om det eventuelt har udviklet sig til tandkødsbetændelse. Hvis du årligt får foretaget et sundhedseftersyn af din hund eller kat, vil en tandundersøgelse altid være en del af den forebyggende indsats for at undgå fremtidige tandproblemer.

FOREBYGGELSE AF TANDSTEN

Hvis det er umuligt at få børstet dit kæledyrs tænder, kan man anvende forskellige hjælpemidler, der forsinker dannelsen af tandsten. Det kan være ved at give din hund eller kat forebyggende foder eller pleje tænderne regelmæssigt hos dyret. Hvis tandsten først er dannet, skal du kontakte din dyrlæge, da det er umuligt selv at fjerne selve tandstenen. Det kan derfor være nødvendigt at fjerne tandsten med en ultralydsrensning af tænderne.

ET SMERTEFULDT PROBLEM

Der er mange grunde til at behandle tandsten med det samme, hvis du har mistanke om, at dit kæledyr har tandproblemer. Din hund eller kat kan have smerter i tænderne, som du ikke kender til. Hvis tandsten ikke behandles på et tidligt stadie, kan det føre til løse tænder og sygdomme i organerne. Kontakt os derfor, hvis du har mistanke om tandproblemer. Så har vi mulighed for at undersøge nærmere med det samme og derved mindske eventuelle smerter og risiko for sygdomme.

BESTIL TANDRENSNING HUND ELLER KAT

Ring til os på 35 35 40 40 hvis du har yderligere spørgsmål eller hvis du ønsker at bestille tid til undersøgelse af tandsten hos din hund eller kat.