Kastration af kat beskytter helbredet

Når du har anskaffet dig en kat som kæledyr, anbefaler vi at du får den kastreret. Du mindsker risikoen for adfærdsproblemer som strejfen, urinstrint og aggression. Derudover nedsætter eller fjerner du risikoen for udvikling af alvorlige sygdomme, betændte bidsår og bylder fra katteslagsmål. En kastreret hankat tilpasser sig lettere tilværelsen som familiekat og omgås lettere andre katte. Den har typisk også et bedre helbred og lever længere.

Adfærd hos ukastrerede katte

En ukastreret hankat afmærker sit territorium over for andre katte med urinstrint. Markeringen sker både indendørs og udendørs, hvor dens urin er meget mere ildelugtende end urinen hos en kastreret kat. Derudover strejfer en ukastreret hankat rundt for at finde hunkatte i løbetid. Strejfeturene kan være længerevarende og helt op til 20 kilometer væk fra hjemmet.

Risiko for sygdomme

Strejferiet gør hankatten mere udsat over for ulykker i trafikken eller slagsmål med andre katte.
Den ukastrerede hankat har dermed større risiko for bylder og betændte bidsår og deraf smitte med dødelige sygdomme som fx katteleukæmi og katte-AIDS (Felin Immundefekt Virus, FIV), der overføres ved bid og seksuel kontakt. Derudover kan katten få andre virussygdomme og svækket immunforsvar.

Andre fysiologiske grunde

Ud over uønsket markering og strejfen, kan der også være andre grunde til kastrering. Er katten kryptorkid, dvs. at en eller begge testikler ikke er faldet ned i pungen, kan kastrering anbefales. Kryptorkisme er både arvelig og smertefuld og kryptorkide katte bør kastreres både for deres egen skyld men også for at forhindre avl.

Hvor gammel skal katten være?

Vi anbefaler, at man får kastreret, inden den bliver kønsmoden. Dette sker typisk ved 6 måneders alderen. Selvom man kan kastrere killinger fra de er ca. 12 uger anbefaler vi dog, at katten vejer over 2 kg. ved indgrebet. Grunden til dette er sikkerheden i forhold til narkosen.

Operationen

Man skal være opmærksom på at operationen foregår i fuld narkose og at katten det første døgn efter operationen kan være lidt groggy og have lidt kvalme. Det plejer dog ikke at være noget problem for en sund og rask kat. I forbindelse med operationen anvendes de bedste bedøvelsesmidler og katten bliver smertedækket. Det tager et lille døgns tid inden narkosen er helt ude af kroppen, og før det skal man holde katten inde.

Forebyg overvægt

Efter kastrationen vil kattens stofskifte nedsættes. Dette gør at katten har lettere ved at tage på. Man er derfor nødt til at holde godt øje med kattens vægt og det er anbefalelsesværdigt at sætte katten over på et overvægtsforebyggende foder.

Læs også om kastration af hund og sterilisering af katte.

Ring til os på 35 35 40 40 hvis du har yderligere spørgsmål eller hvis du ønsker at bestille tid til din kat.